Kalibracja kamer i radarów samochodowych - elementy, na czym polega, ile trwa

Kalibracja kamer, czujników i radarów, które wchodzą w skład systemu wspomagania kierowcy, pozwala zachować ich dokładność i niezawodność. W tym artykule przedstawiamy wszystkie najważniejsze aspekty związane z tym procesem – poznaj najważniejsze elementy układów ADAS i dowiedz się, jak profesjonalnie się je ustawia.

Kamery i radary samochodowe, czyli czym jest ADAS?

Z każdym rokiem samochody stają się coraz bardziej zaawansowane. Prawdą jest, że całkiem sporo z instalowanych w nowoczesnych pojazdach “bajerów” nie jest wielu z nas potrzebnych. Całkiem inaczej sprawa ma się jednak z systemami ADAS (Advanced Drive Assistance Systems), które są jednymi z najważniejszych układów spotykanych autach.

 

Systemy ADAS to zaawansowane elektronicznie układy, które integrują szereg funkcji zwiększających bezpieczeństwo prowadzenia, takich jak ostrzeganie o zmianie pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, automatyczne hamowanie w sytuacji zagrożenia, czy asystent parkowania. Ich działanie opiera się na ciągłej analizie milionów danych zbieranych z kamer i radarów, a czasem również czujników ultradźwiękowych i laserów LIDAR.

Kamera samochodowa - asystent parkowania
Jednym z elementów ADAS są systemy parkowania (Park Distance Control)

Najważniejszym atutem systemów ADAS jest ich zdolność do zmniejszania ryzyka wypadków drogowych poprzez wcześniejsze zauważanie potencjalnych zagrożeń w czasie wielokrotnie szybszym niż człowiek. Dla przykładu układ automatycznego hamowania potrafi wykryć nagle pojawiające się przeszkody na drodze i zainicjować hamowanie szybciej, niż zdołałby zareagować kierowca. Dzięki temu nawet, jeśli dojdzie do uderzenia, jego siła może być znacznie mniejsza.

 

Jednak ADAS to nie tylko bezpieczeństwo. Systemy te wpływają również na zwiększenie komfortu jazdy, zwłaszcza podczas długich i męczących podróży. W dalszej części poradnika przybliżamy najpopularniejsze elementy, które wchodzą w skład tych układów oraz wyjaśniamy najważniejsze aspekty związane z ich kalibracją.

Jakie elementy wchodzą w skład systemu ADAS?

Współczesne systemy ADAS tworzy coraz bardziej zaawansowana elektronika samochodowa, która łączy ze sobą wiele współdziałających elementów obsługiwanych za pośrednictwem sterowników. Najważniejsze z nich – i najpowszechniej stosowane – są tytułowe kamery i radary, które pełnią funkcję oczu i uszu całego układu. Pośród producentów warto wyróżnić marki, takie jak Mercedes-Benz, BMW, Tesla czy Toyota, które są znane z wprowadzania szczególnie innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie ADAS.

System ADAS w samochodzie BMW
System ADAS w samochodzie BMW

Kamery często umieszczane są na przedniej szybie i w okolicy lusterka wstecznego, co zapewnia optymalne pole widzenia, podobne do tego, które ma kierowca. Niektóre pojazdy wyposażone są również w dodatkowe kamery boczne i tylne, które dają razem kompleksowy obraz otoczenia pojazdu. Zbierany z nich obraz analizowany jest przez zaawansowane algorytmy w celu identyfikacji i klasyfikacji obiektów, takich jak inne pojazdy, piesi, rowerzyści, znaki drogowe i linie poziome. Z ich odczytów korzystają m.in. asystent pasa ruchu, czy adaptacyjne światła drogowe.

 

Radary natomiast wykorzystują fale radiowe do wykrywania obiektów i mierzenia ich prędkości oraz odległości od pojazdu. Są niezwykle skuteczne w utrzymywaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu dzięki adaptacyjnemu tempomatowi, który automatycznie dostosowuje się do poprzedzającego pojazdu, utrzymując zadaną odległość. Jeśli poprzedzający samochód zwalnia lub przyspiesza, nasz pojazd robi to samo. Są one bardziej odporne na złe warunki atmosferyczne niż kamery, co czyni je nieocenionymi w utrzymaniu działania ADAS w zróżnicowanych warunkach. Ich obecność jest ponadto kluczowa w systemach ostrzegania przed kolizją z przodu.

Wizualizacja zbierania informacji przez układ radarów podczas jazdy
Wizualizacja zbierania informacji przez układ radarów podczas jazdy

Poza radarami i kamerami w bardziej zaawansowanych systemach ADAS możemy natknąć się na czujniki ultradźwiękowe i lasery LIDAR. Pierwsze z nich często wykorzystywane są do monitorowania bliskiego otoczenia pojazdu, asystując podczas parkowania, czy pomagając w monitorowaniu martwego pola. Technologia LIDAR natomiast wykorzystuje lasery do tworzenia precyzyjnych map otoczenia w czasie rzeczywistym, co pozwala na wykrywanie obiektów z jeszcze większą precyzją, nawet w trudnych warunkach pogodowych.

 

Na licznikach samochodowych często pojawiają się angielskie nazwy różnych elementów systemów ADAS, takich jak:

  • Front Assist – system dwóch głowic radarowych montowanych w atrapie chłodnicy lub przednim zderzaku, spośród których jedna monitoruje bliskie otoczenia auta, a druga kontroluje większe odległości.
  • Adaptive Cruise Control (ACC) – czyli opisywany wcześniej tempomat adaptacyjny, który dostosowuje prędkość samochodu do poprzedzającego pojazdu, utrzymując tym samym zadaną odległość.
  • Park Distance Control (PDC) – asystent parkowania ostrzegający o przeszkodach, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.
  • Side Assist – zestaw czujników umieszczonych w tylnym zderzaku i kamer przy lusterkach, które monitorują obszar za pojazdem i obok niego, eliminując martwe pole.

Na czym polega kalibracja kamer i radarów samochodowych?

Kalibracja kamer i radarów w samochodach wyposażonych w systemy ADAS jest niezbędna do ich prawidłowego funkcjonowania. Procedura ta musi być przeprowadzana przez specjalistyczny serwis, który wykorzystuje zaawansowany sprzęt kalibracyjny, w tym oprogramowanie, panele sterownicze i wzorce kalibracyjne.

 

Procedura kalibracji rozpoczyna się od dokładnego ustawienia pojazdu w odpowiednio przygotowanym miejscu. Następnie wokół samochodu umieszcza się specjalne tablice kalibracyjne, niezbędne do dostosowania kamer. Każda z nich musi być skierowana na określony wzorzec, który pozwala na precyzyjne ustalenie jej optymalnego kąta widzenia i zasięgu.

 

Niezwykle ważne podczas kalibracji jest użycie oprogramowania diagnostycznego, które komunikuje się z komputerem pokładowym pojazdu. Analizuje i dostosowuje parametry działania kamer i radarów, weryfikując ich poprawność na podstawie odczytów z tablic kalibracyjnych. W przypadku radarów wykorzystuje się także specjalne urządzenia emitujące fale radiowe, które stymulują obecność obiektów w różnych odległościach, sprawdzając tym samym prawidłowość ich reakcji.

Kalibracja kamer i radarów w samochodzie za pomocą systemu AUTEL MAXISYS
Jednym z systemów wykorzystywanych do kalibracji kamer i radarów jest AUTEL MAXISYS

Cały proces jest szczegółowo monitorowany i wymaga specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia. Po zakończeniu kalibracji przeprowadza się testy drogowe, upewniając się, że system ADAS działa prawidłowo i jest gotowy do bezpiecznego użytkowania na drodze.

W jakich przypadkach należy przeprowadzić kalibrację kamer i radarów?

Istnieje kilka sytuacji, w których przeprowadzenie kalibracji jest szczególnie ważne:

  • po wypadku lub kolizji – nawet jeśli uszkodzenia pojazdu wydają się niewielkie, mogły one wpłynąć negatywnie na ustawienie lub funkcjonowanie sensorów,
  • po naprawach mechanicznych lub blacharskich – naprawy związane ze zderzakami, czy elementami karoserii mogą zaburzyć prawidłową orientację i działanie systemu,
  • po wymianie szyby przedniej – to właśnie w niej często umieszcza się kamery. Ponowna kalibracja jest w takim przypadku niezbędna,
  • w przypadku wystąpienia błędów systemowych lub ostrzeżeń – jeśli system ADAS zaczyna niespodziewanie wysyłać fałszywe alerty lub nie reaguje prawidłowo, należy dokładnie sprawdzić działanie sterownika i poszczególnych kamer oraz radarów,
  • po zmianie opon lub kół – zmiana rozmiaru kół lub rodzaju opon może wpłynąć na geometrię pojazdu, zaburzając działanie czujników.

 

Pamiętaj, że kalibracja kamer i czujników powinna być przeprowadzona przez wyspecjalizowany, doświadczony serwis.

Ile trwa kalibracja kamer i radarów w samochodzie?

Czas przeprowadzania kalibracji może różnić się w zależności m.in. od marki i modelu pojazdu, zakresu wykonywanych napraw i specyfiki konkretnego systemu ADAS. Zazwyczaj usługa ta wykonywana jest w od jednej do kilku godzin.

 

W sytuacji, gdy pojazd nie wymaga żadnych poważnych napraw, regulacja wykonywana jest przeważnie w 1-2 godziny. W przypadku bardziej skomplikowanych ustawień lub większych napraw karoserii czas ten może się wydłużyć.